سرخط خبرها

بازار شیرخشک دوباره بحرانی می‌شود؟ | بدهی بیمه به داروخانه‌ها، بازار شیرخشک را تحت تاثیر قرار می‌دهد

  • کد خبر: ۲۲۲۲۴۰
  • ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۶
بازار شیرخشک دوباره بحرانی می‌شود؟ | بدهی بیمه به داروخانه‌ها، بازار شیرخشک را تحت تاثیر قرار می‌دهد
اگر موضوع سهم ارزی شیرخشک و انجام‌نشدن تعهدات بیمه سلامت درقبال داروخانه‌ها حل نشود، در ماه‌های آتی، مردم در دسترسی به بازار شیرخشک دوباره دچار مشکل خواهند شد.

به گزارش شهرآرانیوز، بعد از چالش‌هایی که پرداخت یارانه دارو برای داروخانه‌ها ایجاد کرده، حالا موضوع سهم ارزی شیرخشک هم به آن اضافه شده است. اگر این چالش ادامه یابد، از تعداد داروخانه‌های توزیع شیرخشک کاسته خواهد شد و در پی آن مردم در دسترسی به شیرخشک مورد نیاز خود دچار مشکل خواهند شد.

تابستان سال گذشته بود که کمبود شیرخشک و نحوه توزیع آن مشکلاتی را برای خانواده‌های دارای فرزند شیرخوار به وجود آورد. با اینکه جزو کشور‌های تولیدکننده شیرخشک هستیم و توانایی تولید شیرخشک نوزادان را داریم، ولی به دلیل قیمت ارزان، یا به کشور‌های همسایه قاچاق می‌شود یا به مصارف دیگری نظیر شیرینی‌فروشی‌ می‌رسد.

سازمان غذا و دارو به دنبال کمیاب‌شدن و قاچاق این محصول، تصمیم به اجرای طرح فروش شیرخشک با کد ملی نوزاد و ثبت آن در سامانه «تی‌تک» از ۲۰ مهرماه سال گذشته گرفت که این طرح توانست از التهاب بازار شیرخشک بکاهد. همچنین ارائه این محصول با ثبت کد ملی و تاریخ تولد نوزاد در سامانه تی‌تک باعث شد تا طول زنجیره تأمین تا مصرف، قابل‌رصد باشد.

بازار شیرخشک دوباره بحرانی می شود؟ | بدهی بیمه به داروخانه ها، بازار شیرخشک را تحت تاثیر قرار میدهد

مشکلی در تأمین و توزیع شیرخشک نداریم

طبق گزارشات میدانی، در حال حاضر مشکلی در تأمین و توزیع شیرخشک نداریم، ولی به‌دلیل انجام‌نشدن تعهدات بیمه درقبال داروخانه‌ها، قطعاً در ماه‌های آتی دسترسی مردم به شیرخشک دچار مشکل خواهد شد. علاوه بر این موضوع، برخی شهروندان به تحریریه شهرآرانیوز پیامک ارسال کرده و از افزایش قیمت شیر خشک گلایه کردند.

خانم سهیلی یکی از شهروندانی است که به تحریریه شهرآرانیوز پیامک ارسال کرده و از افزایش قیمت شیرخشک این‌طور می‌گوید: به داروخانه‌ای در خیابان چمران مشهد مراجعه کردم، شیرخشکی که در سال گذشته ۵۱ هزار تومان خریداری می‌کردم، امسال با افزایش دوبرابری ۱۰۲ هزار تومان شده بود. مگر طبق وعده مسئولان، قرار نبود در سال جدید افزایش قیمتی در شیرخشک نداشته باشیم؟

افزایش قیمت در شیرخشک نداریم

رئیس اداره نظارت بر فراورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد در گفتگو با خبرنگار ما در این خصوص می‌گوید: تغییر قیمتی در شیرخشک نداشتیم. هم اکنون شیرخشک‌های رژیمی مشمول سهم ارز هستند و تاکنون ابلاغی در خصوص تغییر قیمت شیرخشک نداشتیم.

دانایی درخصوص مشکل پیش‌آمده برای این شهروند بیان می‌کند: احتمالاً شیرخشکی که این شهروند خریداری کرده‌اند، آزاد بوده است. شیرخشک‌های آزاد با برند تجاری متفاوت، قیمت‌های مختلفی دارند و چون سهم ارزی متفاوتی دارند قیمت آزاد آن‌ها ممکن است با افزایش قیمتی همراه باشد. لذا باید بررسی شود شیرخشک ارائه‌شده از کدام نشان تجاری بوده است. بازرسان ما با در‌دست‌داشتن کد‌ملی‌ها، سامانه تی‌تک را بررسی می‌کنند و در صورت تخلف قطعاً پیگیری خواهد شد.

وی ادامه می‌دهد: از عموم مردم خواستاریم شیرخشک مورد نیاز خود را فقط از داروخانه تهیه کنند و در صورت داشتن هرگونه سؤال و شکایت اعم از گران‌فروشی و قاچاق، با سامانه ملی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با شماره ۱۹۰ تماس بگیرند.

رئیس اداره نظارت بر فراورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح می‌کند: در سال گذشته ۴ میلیون قوطی شیرخشک در داروخانه‌ها در سطح دانشگاه علوم پزشکی مشهد توزیع شده است. به طور متوسط بر طبق آمار، براساس تعداد افراد زیر دوسال و میانگین نیاز آن‌ها ماهیانه ۲۷۰ هزار قوطی شیرخشک توزیع شده است. به طور میانگین در شش‌ماهه دوم سال گذشته ۴۰۰ هزار قوطی توزیع شده و در ۲۰ روز اول فروردین امسال حدود ۲۰۵ هزار قوطی، توزیع شده است.

بازار شیرخشک دوباره بحرانی می شود؟ | بدهی بیمه به داروخانه ها، بازار شیرخشک را تحت تاثیر قرار میدهد

دغدغه ما عدم تعهد بیمه‌هاست

دانایی بیان می‌کند: از آنجاکه در حال حاضر ۷۰ درصد داروخانه‌های تحت پوشش دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد شیرخشک را تحویل مردم می‌دهند، در بازار مشکلی برای توزیع و تحویل شیرخشک به مردم نداریم. دغدغه ما انجام‌نشدن تعهدات بیمه‌ای درقبال داروخانه‌هاست که هنوز محقق نشده است. از طرف دیگر از توان داروخانه‌ها برای تأمین شیرخشک کم‌کم کاسته می‌شود؛ لذا اگر سهم ارز شیرخشک به‌موقع به داروخانه‌ها پرداخت نشود، امکان دارد دسترسی مردم به شیرخشک در ماه‌های آتی کم شود.

وی می‌گوید: در حال حاضر تولید شیرخشک به اندازه نیاز استان انجام می‌شود و شرکت‌های پخش و داروخانه‌ها در تأمین شیرخشک مشکلی ندارند.

رئیس اداره نظارت بر فراورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد در ادامه تصریح می‌کند: درراستای جلوگیری از سوء‌استفاده از اطلاعات نوزاد در دریافت شیرخشک، توصیه می‌شود عموم افرادی که می‌خواهند شیرخشک تهیه کنند، کدملی و تاریخ تولد نوزاد را در داروخانه‌ها بلند نخوانند؛ بلکه به صورت مکتوب تحویل داروخانه بدهند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->